Desery

poniedziałek, 12 marca 2018
Czerwona fasola świetnie pasuje do czekoladowego ciasta. Czasami w pracy podjadamy bezglutenowe czekoladowe ciasto z fasoli z żurawiną. Wszyscy je lubimy.
Przepis na to brownie wzięłam z bloga Rozkoszny. Ciasto, co widać na zdjęciach, jest wilgotne i chyba się domyślacie, że jest doskonałe. :-) 



Brownie

150 g masła
200g czekolady (60% kakao)
1 puszka czerwonej fasoli (400g), odsączonej
2 jajka
150g cukru, możecie dać mniej jeśli wolicie ciasta mniej słodkie
50g mąki (może być ryżowa)
1/2 łyżeczki soli
2 łyżki kakao bez cukru
50 g czekolady (60% kakao)

Rozpuszczam w rondelku masło, gdy jest do połowy rozpuszczone dodaję połamaną czekoladę, mieszam, aż czekolada się rozpuści. Odstawiam na bok, by masa przestygła.

Blenduję czerwoną fasolę.

W drugiej misce ubijam, na szybkich obrotach, jaja z cukrem na gęstą pianę.

Przestudzoną masę czekoladową dodaję do fasoli i blenduję razem. Następnie dodaję zmiksowane jaja z cukrem. Miksuję całość na jednolitą masę. 

W misce mieszam mąkę z solą i kakao, wsypuję do miski z masą fasolową i dokładnie mieszam. 

50 g czekolady drobno siekam.

Keksówkę wykładam papierem do pieczenia, wlewam ciasto. Wierzch posypuję posiekaną czekoladą.

Ciasto piekę przez ok. 30 minut w 190 stopniach. 


piątek, 02 marca 2018
Kolejne wegańskie słodycze, tym razem w przepisie wykorzystuję banany. Chętnie sięgam po banany ekologiczne. Po prostu są smaczniejsze, no i zdrowsze. :-))



banany ekologiczne
masło orzechowe, najbardziej lubię masło Terrasany
gorzka czekolada
cytryna
tłuste mleczko kokosowe
włoskie orzechy

Banany kroję na plasterki. Skrapiam je sokiem z cytryny. Gorzką czekoladę rozpuszczam w kąpieli wodnej, dodają do niej tłuste mleczko kokosowe. Mleczka dodaję tyle, żeby powstała gładka czekolada, którą będę mogła oblać batoniki. Plasterki bananów łączę w pary przekładając je masłem orzechowym. Oblewam je czekoladą, posypuję posiekanymi orzechami i chłodzę w zamrażalniku przez 10 minut.
Bardzo lubię eksperymentować z różnymi deserami. Od kilku lat mam słabość do deserów wegańskich. Lubię wypróbowywać nowe przepisy, nawet najbardziej zwariowane. Pamiętam, jak wiele lat temu był czas, gdy nie mogłam jeść mleka i jaj i nie było jeszcze blogów kulinarnych i książek z wegańskimi potrawami, tu w kraju :-), i chodziłam od cukierni do cukierni pytając o ciastko w którym nie będzie mleka i jaj. Nie znalazłam wtedy takiej cukierni, więc zawsze kończyło się na tęsknocie. Tym bardziej lubię więc od czasu do czasu wypróbować jakiś nowy pomysł na wegańskie słodycze. Tym razem zrobiłam kulki migdałowo-kokosowe. Trochę w stylu batoników bounty, ale o wiele lepsze, bardziej wilgotne, aromatyczne. Bardzo nam smakowały:-)



200g wiórków kokosowych zalewam 400ml tłustym mleczkiem kokosowym. Mieszam. Wsypuję 100g mąki migdałowej i mieszam. Masę słodzę do smaku. Wstawiam ją do lodówki na 15 minut. Potem formuję kulki i wstawiam na 10 minut do zamrażalnika. 
W kąpieli wodnej rozpuszczam 200g gorzkiej czekolady dodając do niej ok. 9 łyżek wody, mieszam. Oblewam kulki czekoladą,  posypuję je wiórkami kokosowymi i chłodzę w lodówce przez pół godziny. 



wtorek, 20 lutego 2018
Dostałam od koleżanki dużo owoców marakui. Część zjedliśmy ot tak, ale z pozostałej części postanowiłam zrobić deser. Najprostszy pomysł: beza i krem. :-)



Beza z pomarańczowym kremem z marakują

6 białek
300 g drobnego cukru, u mnie trzcinowy
1 łyżeczka octu jabłkowego

krem:
500 g mascarpone
skórka starta z 3 pomarańczy tarocco
sok z 2 pomarańczy tarocco
10 owoców marakui
ociupina cukru do smaku

kandyzowane kumkwaty do ozdoby

Ubiłam białka. Nie przerywając ubijania powolutku wsypywałam cukier i ubiłam całość na sztywną błyszczącą masę. Pod koniec ubijania dodałam ocet.

Blachę wyłożyłam papierem do pieczenia, na całej jego powierzchni rozprowadziłam bezę. Przez 30 minut piekłam ją w 130 stopniach. Potem zmniejszyłam temperaturę do 100 stopni i piekłam jeszcze przez godzinę. W tym czasie zmiksowałam mascarpone z sokiem pomarańczy i ociupiną cukru. Dodałam owoce marakui i część skórek, całość wymieszałam. Krem nałożyłam na ostudzoną bezę. Na wierzchu posypałam go pozostałymi skórkami pomarańczy i kandyzowanymi kumkwatami. 
poniedziałek, 12 lutego 2018
Brownie, które czasem piekę dla domowników. Dla domowników, bo urodę ma z gatunku ciast oklapniętych, natomiast jego smak jest bombowy. Uwielbiamy je smakować, gdy jest jeszcze ciepłe, z kleksem bitej śmietany na wierzchu. 



pół szklanki mąki kasztanowej
3 łyżki kakao
szczypta soli
2 jaja
1/2 kostki rozpuszczonego i przestudzonego masła
3/4 szklanki trzcinowego cukru
śmietana kremówka

Roztrzepuję jaja. Następnie dodaję cukier i mieszam. Dodaję kakao, mieszam. Wsypuję mąkę, sól, wlewam masło, szybko mieszam. Ciasto wylewam do 20 cm tortownicy wyłożonej papierem do pieczenia i piekę w 180 stopniach Celsjusza. Podaję z bitą śmietaną.
niedziela, 04 lutego 2018

Upiekłam ciasto wegańskie, takie robione na łapu capu, zachęcona przez Pinkcake, ostatni jej wpis na blogu.  Po południu będę się bawiła z wegańskim sernikiem, który wymaga więcej zabiegów i cierpliwości, a zrobienie tego akurat ciasta polegało na wymieszaniu suchych składników, zalaniu ich olejem, octem i mlekiem roślinnym, dorzuceniu mrożonych malin, u mnie niestety pokruszone, nie łypią wiec w całości z ciasta. ), upieczeniu i gotowe. Fajny pomysł na brak czasu, gdy niekoniecznie przepadamy za ciastkami z pobliskich cukierni. 




3 szklanki maki orkiszowej (może być owsiana)
1 szklanka cukru (z tej ilości wychodzi mało słodkie, takie akurat lubię)
1 łyżka cukru z wanilią
pół łyżeczki soli
6 łyżek kakao
2 łyżeczki sody
2/3 szklanki oleju
2 łyżki octu balsamicznego l. jabłkowego (u mnie jabłkowy Cichostów) 
2 szklanki mleka migdałowego, ale może być inne mleko, kompot, sok
4 garście mrożonych malin ale mogą być kawałki świeżych bananów itp.

Suche składniki zmieszać, dolać składniki płynne, wymieszać łyżką tylko do ich połączenia. Dorzucić maliny, wymieszać i przelać ciasto do keksówki wyłożonej papierem. Piec w 180°C, przez ok. 40 min. , do suchego patyczka.

środa, 24 stycznia 2018
Ciasto korzenne o zapachu goździków i cynamonu, słodzone daktylami, z dodatkiem dżemu z buraków i imbiru. 



Ciasto z dyni

składniki suche:
3,5 szklanki mąki orkiszowej
2 łyżeczki sody
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
10 goździków starych w moździerzu
2 łyżeczki cejlońskiego cynamonu
1 łyżeczka imbiru
1/2 łyżeczki gałki muszkatołowej
1 łyżeczka kurkumy 
1/2 łyżeczki soli

składniki mokre:
 1 i 1/2 szklanki upieczonego i zblendowanego miąższu dyni lub batatów
300g daktyli, wpierw przez chwilę namoczonych we wrzątku, odcedzonych, a następnie zblendowanych
1/2 szklanki napoju roślinnego
1/2 szklanki oleju np. rzepakowego 

dodatek:
dżem, u mnie z buraków i imbiru, ale może być np. śliwkowy lub pomarańczowy z figami itp. :-)

polewa:
4 czubate łyżki kakao
3 łyżki wody
3 łyżki miodu/ melasy/syropu

Zmieszać oddzielnie w dwóch miskach składniki suche i składniki mokre. Następnie mokre przełożyć do miski z suchymi składnikami i wymieszać do połączenia składników.

Ciasto przełożyć do prostokątnej lub podłużnej formy i piec w 170 stopniach z termoobiegiem przez ok. 60 minut, do suchego patyczka.

Studzić w uchylonym piekarniku. Ostudzone przekroić na pół i posmarować dżemem, polać polewą.  

* źródło - blog the feedness
czwartek, 18 stycznia 2018
Dzisiaj znów upiekłam marchewkowe ciasto, ale z innego przepisu. Jest puszyste, nieco wilgotne  i jakoś szybko zniknęło. :-))



Ciasto marchewkowe

1 jajo
3/5 szklanki cukru trzcinowego
1 szklanka mąki orkiszowej
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1/2 szklanki oleju
1 szklanka marchewki startej na drobnych oczkach
1 łyżeczka cynamonu
duża garść posiekanych orzechów włoskich

Jajo utrzeć z cukrem na jednolitą, puszystą masę. Wsypać mąkę, proszek i cynamon i zmiksować. Wlać olej i zmiksować. Wsypać marchewkę i orzechy, zmiksować na wolnych obrotach do połączenia składników. Ciasto przelać do małej keksówki wysmarowanej olejem, do 3/4 jej wysokości. Piec przez ok. 60 minut w 180 stopniach. Jest gotowe, gdy odejdzie od brzegów foremki.


środa, 17 stycznia 2018
Od lat piekę ciasta marchewkowe, ale nigdy nie przywiązałam się do żadnego przepisu. Ciągle eksperymentuję z różnymi recepturami. Tym razem wybrałam zdrowszą wersję tego ciasta. Mąka owsiana, miód, marchewka, to fajne połączenie. Ciasto jest smaczne, tylko lekko się kruszy, trzeba więc kroić je na grubsze plastry. Można  podać je w towarzystwie domowego słodko-kwaśnego dżemu. Ja w każdym razie lubię taki dodatek. :-) 



Ciasto marchewkowe 

4 jaja
5 czubatych łyżek miodu
1 szklanka oleju 
2 szklanki mąki owsianej
1 łyżeczka sody oczyszczonej
szczypta soli
2 łyżeczki cynamonu
3 łyżeczki kakao
1 szklanka marchewki startej na drobnych oczkach
skórka otarta z 1 eko pomarańczy
2 garście orzechów włoskich lub wiórków kokosowych

Jaja ucieram z miodem do uzyskania puszystej masy. Dodaję olej i krótko miksuję. Nie przerywam miksowania i powoli wsypuję mąkę, sodę, sól, cynamon, kakao. Na końcu wsypuję marchewkę i skórkę pomarańczy, miksuję do połączenia składników. Dodaję posiekane orzechy włoskie, mieszam. Ciasto przekładam do keksówki wysmarowanej masłem, do 3/4 jej wysokości. Piekę w 180 stopniach przez ok. 45 minut, dotąd aż ciasto zacznie odchodzić od brzegów. Wzdłuż ciasta będzie biegło pękniecie. 
poniedziałek, 08 stycznia 2018
Kasza jaglana w wersji budyniu bardzo nam smakuje. Dziś zrobiłam budyń o smaku czekoladowym z dodatkiem daktyli. 



Budyń jaglany

8 łyżek ugotowanej kaszy jaglanej
kilka łyżek mleka migdałowego 4 albo więcej, do uzyskania odpowiedniej konsystencji
2 łyżki kakao
6 łyżek soku z eko pomarańczy
2 świeże daktyle
1 łyżeczka oleju kokosowego

Wszystkie składniki zmiksować i gotowe. :-) 
 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 13
| < Lipiec 2018 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
Tagi
TĘCZA SMAKÓW 2 Mikser Kulinarny - przepisy kulinarnej blogosfery przepisy kulinarne
© Wszystkie zamieszczone materiały na tej stronie są moją własnością. Kopiowanie, powielanie bez mojej zgody jest zabronione.